*

Kalle Pahajoki

Tarvitseeko olla kiitollinen

Umaaya toteaa, että kiitollinen ei tarvitse olla, riittää että osallistuu. En ole samaa mieltä, mutta en myöskään syytä Umaayaa, hän toitottaa vain sitä kehitystä, joka on ollut menossa jo hyvän tovin, ja joka on vaarassa rapauttaa hyvinvointivaltiomme moraalisen pohjan ja rikkoa sen  yhteiskuntasopimuksen, johon tukeutumalla olemme sadassa vuodessa ponnistaneet maailman kärkeen. Itse olen kiitollinen siitä, mitä olen suomalaiselta yhteiskunnalta saanut. Ilmaisen koulutuksen. Mahdollisuuksien tasa-arvon.

Neljässäkymmenessä vuodessa ihmiset ovat unohtaneet sen, että hyvinvointivaltio ei ole itseisarvo vaan se rakentuu kaikkien osallistumiselle. Ja sen tulisi myös tarjota kaikille koti. Ja kodista, jos jostain tulisi kaikkien olla kiitollinen.

Tänään näin ei ajatella. Tätä nykyä hyvinvointivaltio on vain jotain, josta jokainen voi kupata loputtomasti omaa etua. Vanhat puolueet luovat kilvan suojatyöpaikkoja syöttiläilleen (esimerkiksi Valtion taidemuseon kulttuurivähemmistökoordinaattori). Vasemmisto kehittelee suuruudenhulluja massit massoille-kampanjoita. Kaiken tarkoitus on haalia lisää minulle ja minunkaltaisilleni, joku muu saa maksaa.

Kuka tämän kaiken sitten maksaa? Keskiluokka. Työtätekevät, yrittävät, mersulla ajavat persutrahoittavat punavihreiden opiskelijoiden, elämäntaiteilijoiden ja poliittisten broilereiden persuvihaperformanssit sekä RKP:n ja Kokoomuksen persuvihaa ulkomaille markkinoivat virkamiehet. Mitä me saamme hyvinvointiyhteiskunnasta? Vihaa niskaan. Ja veroja. Paljon veroja.

Kuka jaksaa silloin osallistua talkoisiin? Käykö niin, että järjestelmän rahoittajat ulkoistavat ensin hankintansa ja sitten itsensä vapaisiin maihin? Maihin, jossa kaikkien puolueiden myyntivaltti omille äänestäjilleen ei ole, mikä vapaus tai mikä osa tuloista seuraavaksi varastetaan keskiluokalta. 

Pakko myöntää, että solidaarisuuteni rupeaa rapautumaan. Miksi haluaisin rahoittaa sellaisia ihmisiä, jotka vihaavat minua koska nimeni alapuolella lukee usarissa Perussuomalaiset, tuntematta minua tai edes haluamatta kuulla ajatuksiani? 

Yhteiskunta jossa kenenkään ei tarvitse tuntea kiitollisuutta, on yhteiskunta, jossa kenenkään ei tarvitse tuntea solidaarisuutta. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Terve,

"..että hyvinvointivaltio ei ole itseisarvo vaan se rakentuu kaikkien osallistumiselle."

Aivan, ja nykymuotoinen moderni tapa osallistua ja ottaa vastuu on maksaa veroja.

"Tätä nykyä hyvinvointivaltio on vain jotain, josta jokainen voi kupata loputtomasti omaa etua."

Jos nyt on sitä mieltä että kadehtii "kuppajien" helppoa elämää, niin ei muuta kuin ryhtyä vaan "kuppaajaksi". Tosin silloin tuskin makestaan asutovelkaa omistusasunnosta tai hankitaan muuta kivaa.

-Rauhaa

Käyttäjän kallepahajoki kuva
Kalle Pahajoki

Minä miellän suuremmassa määrin kuppaajiksi virkamiessyöttiläiden ja muiden julkisen sektorin turhakkeiden yläluokan, kuin huonompiosaiset. Aina on ollut niitä, jotka ovat ottaneet yhteiskunnalta antamatta mitään takaisin. Se on pakko hyväksyä, vaikka toki sitäkin voidaan pyrkiä ehkäisemään. Valtaosa huono-osaisista ei ole sitä omasta syystään, heitä varten hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu.

Minulla ei olisi suuremmin mitään sitäkään vastaan, että opiskelijat etsivät itseään ja löytävät elämälleen tarkoitusta siitä, että vihaavat juntteja persuja. Itsekin olen ollut nuori ja naiivi ja opiskelijat ovat yhteiskunnan elättejä vain hetken aikaa.

Vaakakupit rupeavat menemään nurin siinä kohtaa, kun niitä jotka ottavat isommalla ja isommalla kauhalla rupeaa olemaan yhä enemmän ja enemmän.

Se tarkoittaa rasismintutkijoita (Vesa Puuronen), virkamiehiä (Ritva Viljanen), professoreita (Jan Sundberg) ja poliittisia broilereita (Dan Koivulaakso) joita kaikkia minä rahoitan vain saadakseni kuulla kuinka mätä olen, koska olen eri mieltä europolitiikasta ja olen sitä mieltä, että maahanmuutto on asia jota voidaan käsitellä poliittisesti ja sitä tulisi käsitellä faktapohjalta.

Itse olen ikuisesti kiitollinen Suomelle sen minulle tarjoamista mahdollisuuksista, mutta yhteiseen pottiin maksaminen ei ole enää kivaa, kun katson miten rahojani käytetään. Ja mikäs minun motivaationi maksaa yhteiseen pottiin on, jos se ei ole nimenomaan kiitollisuus niistä mahdollisuuksista, joita olen itse saanut?

Jari Söderholm

Jep, yhteiskunnassamme menisi paljon paremmin, jos kansalaisten varoja ei käytettäisi mm. noiden nimeltä mainitsemasi ihmisten toimintaan vaan nämä joutuisivat myymään omaa osaamistaan niille jotka siitä suostuvat maksamaan.

Lauri Härkä

"Aivan, ja nykymuotoinen moderni tapa osallistua ja ottaa vastuu on maksaa veroja."

Kyllä, mut jos puhutaan esimerkiksi Valtion taidemuseon kulttuurivähemmistökoordinaattorin kaltaisesta höpövirasta, niin kustannukset on suuremmat ku verokertymät.

---------

Olis tyytyväinen et on saanu kertoa tarinaa raiskari väinämöisestä ihan yhteisin varoin.

Ukko Makkonen

Ei Umayya Abu-Hannalla ole mitään erityistä syytä olla Suomelle sen kiitollisempi kuin muillakaan meistä. Surkuhupaisaa on kuten Anttila jo tuossa todistikin että tämä oletettu epäkiitollisuus vaivaa eniten tätä väkeä joka marmattaa jatkuvasti itse kuinka huonosti kaikki on Suomessa.

Lauri Härkä

"Ei Umayya Abu-Hannalla ole mitään erityistä syytä olla Suomelle sen kiitollisempi kuin muillakaan meistä"

Ei olekkaan. Ei kukaan sellaista ole odottanutkaan.

Käyttäjän jormah56 kuva
Jorma Härkönen

Tämä Appelsinin kirjoitukseta lähtenyt kiitollisuuskeskustelu alkaa sillä tavalla karata käsistä, että itse asia tuppaa unohtumaan. Minun mielestäni se on eri keskustelu kuin keskustelu suomalaisesta rasismista.

Kai meistä nyt useimmat ovat sopivasti kiitollisia tämän hyvinvointivaltion meille tarjaomista mahdollisuuksista ja lähtökohdista. Ei se kuitenkaan ole syy olla arvostelematta epäkohtia silloin kun niitä on ja niitä havaitsee.

En oikein siis ymmärrä tätä kiitollisuuspointtia ollenkaan tässä yhteydessä.

Lauri Härkä

Totta, siin on vaan semmonen pikku pointti et niitä subjektiivisia epäkohtia/kokemuksia ei oikein tutkimukset tue.

Silloin rajanveto monikulttuurisuuspropagandan ja omista kokemuksista kertomisen välillä on hiuksenhieno.

Käyttäjän kallepahajoki kuva
Kalle Pahajoki

Umaaya koki, että Suomi antoi hänelle ja lapselleen vähemmän hyviä kuin huonoja asioita, joten hän päätti lähteä. Se on Umaayan oikeus. Umaayahan teki samankaltaista pohdintaa Hollantiin lähtiessään, kuin minä tässä kirjoituksessa. Jos yhteiskunta täällä ei arvosta häntä, miksi hän jäisi antamaan tänne panostaan.

Mielestäni sen vuoksi kiitollisuuden näkökulma on varsin perusteltu. Antaako yhteiskunta minulle enemmän kuin se minulta ottaa? Se on subjektiivinen kokemus, mutta toki julkisesti käydyssä keskustelussa pitää voida tuoda esille myös vastan äkemyksiä.

Joka tapauksessa, teesini oli että jos kenenkään ei tarvitse olla kiitollisia mistään, hyvinvointivaltiolta putoaa pohja. Ainakin enemmistön tulee kokea oleavansa saamapuolella, eikä sen tarvitse olla rahassa mitattavaa. Umaaya oli sitä mieltä, että hänen ei tarvitse olla mistään kiitollinen, joten hänen kannattaa lähteä. Se on vähän kuin tehtaiden vieminen kiinaan; vasta jälkikäteen voikin ymmärtää miten hyvä täällä oli toimia.

En halunnut oikeastaan ottaa kantaa rasismiin, vaan liittää nyt käytyä kiitollisuuskeskustelua aikaisempiin pohdintoihini. Umaayan kannanotoista syntyneessä keskustelussa pidän älyttömänä sitä, että pari anekdoottia riittävät lietsomaan median ja monet kanssaihmiset itseruoskinnan kiihkoon siitä, miten rasistisia me (tai siis oikeasti: ne persut) olemme/ovat.

Umaayan ja muiden kokemuksista sanoisin aivan samoin, kun sanotaan kun ulkomaalaiset tekevät rikoksia: ne ovat yksittäistapauksia, joiden perusteella ei pidä leimata koko kansaa. Minä en ainakaan aio ruoskia itseäni. Rastisissa rikoksissa olen voimakkaasti saamapuolella. N. 10 vuotta sitten maahanmuuttajataustainen henkilö muotoili nenääni pyytämättä ja yllättäen hieman uuteen uskoon. Mielestäni se kuittaa parin mummon huutelut, mutta turha tässä on käydä nokittelemaan. En myöskään laske ko. tapahtumaa häpeäksi kenellekään muulle, kuin kyseiselle henkilölle.

Tilastot kertovat jotain suomalaisesta rasismista, mielestäni ne kertovat että suomalaiset ovat aika vähän rasistinen kansa. Rasististen rikosten kasvu selittyy lähes täysin ulkomaalaisten tekemien rasististen rikosten osuuden kasvulla.

Ei toki ole tarvista mitätöidä Umaayan kokemuksia. Uskon, että hänen tarinansa ovat (ainakin pääosin) tosia (joskin ehkä dramatisoituja) ja siten kauheita. Mutta antavatko ne syyn sellaiseen reaktioon, joka seurasi? Mielestäni ei.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Yritän keskustella Villen sabotointiyrityksistä huolimatta (jotka Pahajoki siunaa kun ei poista).
Kiitollisuus syntyy yleensä suhteessa johonkin. Maahanmuuttajat ovat kyllä Suomelle (tai Lännelle tai Hyvinvoinnille tai Tasa-arvolle) kiitollisia kun kuulevat juttuja entisen kotimaansa kauheuksista.

Nasty Pynninen

Äärimmäisen kauheat asiat EU-maissa, esimerkiksi Bulgariassa, saavat ihmiset liikkumaan Suomeen ja olemaan kiitollisia Suomesta saamaansa hyvinvointiin.

Eurooppalainen tasa-arvo vaatii.

Afrikasta ja Lähi-Idästä tulevat ovat taas superkiitollisia, koska matka ilmaisena notkuviin pöytiin on sen verran pidempi.

Ville Salonen

Miten minä sabotoin sinun henkilökohtaista mahdolllisuutta keskusteluun?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Blogi on vähän kuin kahvila paikka jossa keskustellaan. Kalle on pystyttänyt kahvilan jonka konsepti houkuttelee paikalle ryhmän asiakkaita. Ensimmäinen asiakas käyttäytyy konseptin mukaisesti ei ala tilaamaan kaljaa kun ovella lukee että kahvia ja jäätelöä. Sisään tulee turbaanipäähineinen mies vauva sylissään ja vauva raukan kuullen alkaa haukkua edellistä asiakasta. Turbaaniukko ei tilaa itse mitään.
Turbaaniukon riehunnasta huolimatta päätän tukea tätä yrittäjää.
Sitten tulee burkhaan pukeutunut nainen jolla lukee silmien peitteenä ikävä kakkaaja. Burkhaan pukeutunut haluaisi tilata jätskiä mutta meillä on vähän keskinäistä ujoutta ja pikkuisen epäselvyyttä mutta tunne että olemme samassa kahvilassa samojen tilausten äärellä.
Kahvilanpitäjällä on huoneentaulu jossa lukee "hyvä käytös ja kiitollisuus ovat hyviä normeja". Kysyn koskeeko se myös kahviloita ja pitäisikö meidän olla kiitollisia siitä että tälle kadulle saa laittaa näitä kahviloita. Kahvilanpitäjä ei vastaa.

Käyttäjän kallepahajoki kuva
Kalle Pahajoki

En siunaa, en ole vain ikinä poistanut kommentteja. Tänään kävi ensimmäistä kertaa mielessä. Jokainen ylentää/alentaa itsensä omilla kommenteillaan.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

En ole ihan varma mistä oikeastaan olisin kiitollinen.

Kaikesta siitä mikä on työnnetty kurkusta alas tähän asti?

Kari Ahlava

Olen samaa mieltä tuosta kulttuurivähemmistökoordinaattori -asiasta. Samoin voi tietysti ajatella, että kiittämättömyys ei innosta solidaarisuuteen.

Mikä lie kyseisellä kirjailijalla ongelmana. Jos ihminen ei luettele itselleen mielessään elämänsä hyviä puolia, voi lipsahtaa tuollaiseen kaunaisuuteen.

Vähemmistökulttuurit saavat oikeaa tekemistä vaaliessaan itse omia kulttuureitaan. Siinähän se aika menee mukavasti, kun tuo esille hyviä puolia elämässään. Ja vapaushan tähän on.

Ja oikein on: ei sitä tarvitse muiden kustantaa.

Toimituksen poiminnat